שלום, אורח
קטגוריות
המצלמות הדיגיטאליות הפכו לאביזר הצילום ה× פוץ ביותר בעולם. הדרישה למצלמות דיגיטליות גבוהה כל ככ, עד שרוב חברות הצילום הפסיקו ליצר מצלמות רגילות המתבססות על פילם, ומתמקדות כעת ביצור מצלמות דיגיטליות בלבד.
התפוצה הרבה של מצלמות דיגטליות השפיעה וסחפה אחריה קהל רב מאוד העוסק בצילום באופן מקצועי או חובב× י.
למרות זאת, × שמעים עדיין קולות × גד הקוראים להמשכ הצילום במצלמות רגילות שאי× ן דיגיטליות והמשכ השיטה היש× ה והבדוקה.
כאשר שוקלים את יתרו× ות וחסרו× ות המצלמה הדיגיטלית לעומת המצלמה הרגילה, × יתן להיווכח שלמרות מספר חסרו× ות הקיימים במצלמות הדיגיטליות, עדיין רבים מאוד היתרו× ות שלהן על פ× י מצלמות סטילס מהדור הקודם.
מדוע א× שים × מ× עים מהחלפת המצלמה?
א× שים רבים × מ× עים משי× ויים ומעדיפים לשמר את הקיים. גם במקרה בו השי× וי אמור להיות לטובתם הם מעדיפים לא להחליף למוצר חדש ולא מוכר.
רכישת מצלמה דיגיטלית חדשה כרוכה בעלויות של כ 1000 שקלים לרוב הדגמים האיכותיים. כאשר אדם מחזיק ברשותו מצלמה כלשהי הפועלת בצורה סבירה, יתכן שאין לא כל צורכ במצלמה חדשה, אפילו אם יהיו בה יתרו× ות רבים ככל האפשר.
מה יתרו× ות המצלמה הדיגיטלית?
היתרון העיקרי של מצלמה דיגיטלית ה× ו ביטול הצורכ בפילם או בפיתוח פילם. הדבר חוסר סכום כסף רב בק× יית הפילם ובפיתוח הפילם עצמו, שהוא שלב ראשון טרם הדפסת התמו× ות.
יתרון × וסף ה× ו ה× וחות שלא תאמן בצילום עצמו, אין צורכ לחסוכ יותר בתמו× ות, במקום 36 תמו× ות בכל פילם צילום × יתן לצלם כיום מאות ואף אלפי תמו× ות ברצף, ללא כל עלות כלשהי עבור תמו× ה! תכו× ה זו חשובה מאוד כאשר מבקשים "לתפוס את הרגע" ולצלם משהו מהיר הדורש זמן קצר ומדויק. במקום לצלם תמו× ה או שתיים כפי שמקובל במצלמות סטילס יש× ות, × יתן לצלם ברצף 10-20 תמו× ות ואף יותר, ולמחוק את המיותרות. הדבר בא לידי ביטוי בתמו× ות קבוצתיות בהן קיים סיכוי גדול שאחד המצולמים יסתכל לכיוון הלא × כון, ימצמץ או יעצום בדיוק את העי× יים או יצולם בפוזה לא מחמירה. רצף תמו× ות במקרה שכזה עשוי להועיל מאוד ולתת אפשרות לבחירת תמו× ה × כו× ה, יפה ומתאימה.
היתרון בעובדה שכל תמו× ה × ית× ת לצפייה באופן מיידי לאחר הצילום, מאפשר מחיקה מהירה של תמו× ות מיותרות.
למרות ש× יתן לפתח את התמו× ות הישר מכרטיס הזכרון שבמצלמה, ללא תיווכ של מחשב ביתי, רבים יעדיפו להוריד בשלב ראשון את התמו× ות אל המחשב, לערוכ ולשפר אותן באמצעות תוכ× ות גרפיות, ורק לאחר מכן לשלוח אותן להדפסה, אם בכלל.
בזמן עריכת התמו× ות במחשב × יתן לבצע שיפורים ושי× ויים × יכרים בתמו× ה המשפרים מאוד את איכותה ואת מב× ה הקומפוזיציה, למשל הורדת החזר אור מהעי× יים (עי× יים אדומות) הגדלת האיזור החשוב בתמו× ה על חשבון שוליים או שטחים × יטרליים בתמו× ה, הוספת חדות לתמו× ה, תיקון צבעים, שי× וי × יגודיות (קו× טרסט) התמו× ה, הוספת כיתוב ותאריכון, מחיקת קטעים מסוימים בצילום ואף הוספת אפקטים רבים מאוד מסוגים שו× ים ומשו× ים. רוב פעולות העריכה האלו × עשות בקלות דרכ תוכ× ות גרפיות פשוטות להפעלה אשר × ית× ות בחי× ם, ואי× ן דורשות ידע מעמיק בהפעלת מחשב או כשרון אמ× ותי כלשהו, יכולת ציור וכדומה.
במצלמות דיגיטליות × יתן להשיג כיום איכות אופטית מעולה יחד עם עדשת זום משמעותית המגדילה פי 2 ועד פי 5, כאשר העדשה קט× ה יחסית לעומת עדשות הזום במצלמות SLR יש× ות דבר המאפשר × וחות ויציבות רבה יותר בצילום.
מה חסרו× ות המצלמה הדיגיטאלית?
חסרון מסוים במצלמה דיגיטאלית הי× ו הצורכ בלמידה והכרת מצלמה מסוג חדש הפועלת בטכ× ולוגיה מתקדמת.
למרות שיש יתרו× ות רבים במצלמה הדיגיטאלית, עדיין יש צורכ להכיר את שיטות הצילום והדפסת התמו× ות במצלמה זו, העשויות להיות שו× ות מהשיטות בהם משתמשים במצלמה רגילה עם פילם.
מצלמה דיגיטאלית עשויה להיות רגישה מעט יותר לבעיות מיכא× יות מאשר מצלמה מהדור הקודם, אולם הדבר תלוי בעיקר בדגם של המצלמה ובחומר ממ× ו היא עשויה. × יתן להשיג כיום מצלמות דיגיטאליות איכותיות העשויות מחומרים מרוכבים וחזקים כמו אלומי× יום, מתכות שו× ות ואף טיט× יום.
עובדה חשובה שיש לדעת על מצלמות דיגיטאליות היא שברוב המצלמות גודל התמו× ה המצולמת הי× ו 11.5 על 15 ס"מ, ואילו תמו× ה סט× דרטית מודפסת על גבי × ייר בגודל 10 על 15 ס"מ. מעבדות הצילום פותרות בעיה זו בש× י אופ× ים, לפי בחירת הלקוח: אפשרות ראשו× ה היא השארת מסגרת ריקה של מספר מילימטרים בש× י צידי התמו× ה עם שמירה על כל פרטי התמו× ה, או אפשרות ש× ייה שהיא חיתוכ של שוליי תמו× ה בש× י צדדים והתאמה לגודל 10 על 15 ס"מ.
אם בוחרים באפשרות הש× יה של חיתוכ שולי התמו× ה ולא בראשו× ה של הוספת מסגרת חלקית, × יתן במשכ הזמן לסגל צורת צילום × כו× ה בא משאירים רווח מעט יותר גדול באיזור שיחתכ לאחר מכן בהדפסה, ובככ לפתור בעייה זו כבר בשלב הצילום.
משתמשים רבים אשר מעבירים את התמו× ות למחשב ביתי טרם ההדפסה מבצעים פעולת חיתוכ CROP של התמו× ה לפי יחס של 10X15 או 2X3 או 4X6 ובככ מתאימים את התמו× ה מראש לגודל ההדפסה עצמה.
לפתח או לא לפתח את התמו× ות?
האפשרות לשמור את התמו× ות הדיגיטאליות על גבי המחשב יצרה תופעה חדשה בה א× שים רבים אוגרים את התמו× ות על גבי המחשב ו× מ× עים מהדפסתן. המלצתי היא להדפיס לפחות חלק מהתמו× ות מכיוון שלאלבום תמו× ות יש עדיין ערכ מוסף לעומת קבצי מחשב ש× יתן לראות בכל רגע.
האם א× י חייב מחשב כדי להשתמש במצלמה דיגיטאלית?
בוודאי שלא!
× יתן לגשת עם המצלמה ישירות לח× ות צילום, שם יעתיקו את תוכן הזכרון אליהם וישלחו את התמו× ות לפיתוח.
אין צורכ במחשב ביתי למטרה זו. אולם × יתן להשתמש במחשב ביתי עם תוכ× ות גרפיות × פוצות, רובן תוכ× ות חי× ם, כדי לשפר ולערוכ את התמו× ות טרם ההדפסה. רמת המצלמות כיום היא גבוהה למדי, והדפסת תמו× ות ישירות מהמצלמה תתן תוצאה טובה ואיכותית!
אודות אורי אביב
הכותב- אורי אביב, צלם חובב העוסק בצילום כבר משנ ות ה80. פרסם 2 תערוכות יחיד בחיפה והשתתף בעשרות תחרויות ותערוכות. מצלם עם מצלמת קנ ון A90, קנ ון A75 , נ יקון F3, קונ יקה פילם ישנ ה וציוד נ וסף ומיוחד.